Groots impulsplan voor de Diksmuidse handel >> agendapunt volgende gemeenteraad

17-04-2020

De coronacrisis treft onze Diksmuidse handelaars en burgers ongemeen hard. Om de lokale handel te stimuleren werkte het stadsbestuur aan een impulsplan. Dat plan legt ze op 27 april voor aan de gemeenteraad ter goedkeuring. Ze wil in totaal een goeie 340.000 euro in de lokale economie pompen met een totaalpakket aan acties. Zo ontvangt ieder gezin Diksmuidebonnen, bedrijven krijgen een belastingvrijstelling, de vergoedingen voor cafetaria’s/clubs worden opgeschort, … In afwachting start ook een communicatiecampagne op met een duidelijke boodschap: koop in Diksmuide!

Veel ondernemers moeten noodgedwongen de deuren sluiten, tot nader order tot 3 mei. Ook de toeristische sector wordt in onze stad hard getroffen. Een aantal Diksmuidse ondernemingen zoekt andere manieren binnen de geldende richtlijnen en leveren aan huis. Toch is dit maar een pleister op de wonde. Daarom werkte het stadsbestuur de laatste dagen proactief aan een plan om de lokale economie na de crisis terug op kruissnelheid te krijgen.

Belastingvrijstellingen ter ondersteuning van lokale bedrijven tijdens coronacrisis

Ook op vlak van belastingen wil het stadsbestuur wat betekenen voor de ondernemers. Enerzijds worden er tot na de maatregelen in geen geval belastingen geïnd. Daarnaast wil het bestuur ook een belastingvrijstelling geven aan bedrijven en toeristische logies tijdens de periode van verstrengde coronamaatregelen. Concreet betekent dit dat als de maatregelen twee maanden duren, we dit najaar maar 10/12den innen. Duurt de crisis drie maanden, dan wordt dat 9/12. Ons referentiepunt is het moment wanneer de horeca terug de deuren mag openen. Zo willen we het voortbestaan van en de tewerkstelling door de bedrijven ondersteunen. De financiën van de stad kunnen de tijdelijke minderontvangsten door deze tegemoetkomingen opvangen. Dit kan al snel 100.000 euro bedragen voor drie maanden.

Iedere Diksmuids gezin ontvangt een Diksmuidebon

Het stadsbestuur wil haar inwoners en ondernemers een duwtje in de rug geven door het uitreiken van één Diksmuidebon van 10 euro per gezin. Daar komt nog een Diksmuidebon per gezinslid bij*. Die bonnen kun je gebruiken in Diksmuidse winkels, waardoor deze investering meteen teruggepompt wordt in de lokale economie. Een win-winsituatie dus. Dit is een investering van 242.070 euro. De Diksmuidebonnen worden uitgereikt in het najaar, als het normale leven terug op gang is gekomen. Zo wordt iedere handelaar ook gelijk behandeld. Achter de schermen bekijken we ondertussen om de Diksmuidebon te digitaliseren.

*Voorbeeld 1: Een gezin met twee kinderen ontvangt dus 50 euro aan Diksmuidebonnen. Eén standaard voor het gezin plus een bon voor ieder gezinslid (4).

*Voorbeeld 2: Een alleenstaande zonder kinderen ontvangt 20 euro Diksmuidebonnen. Een voor het gezin, en dan nog een voor jou als persoon.

*Voorbeeld 3: Een alleenstaande met twee kinderen ontvangt 40 euro aan Diksmuidebonnen. Eén bon voor het gezin, één voor de ouder en twee voor de kinderen.

Opschorting vergoedingen cafetariahouders /clubs

Op vlak van recreatie is het enkel toegelaten om in de omgeving te wandelen, lopen of fietsen. Alle (sport)accommodaties en eventueel bijhorende cafetaria’s moeten dus sluiten. We verlenen een opschorting van de concessie-, huur-, en energievergoedingen aan de Diksmuidse sportclubs, jeugdclubs en concessiehouders van cafetaria’s eigendom van de stad Diksmuide waarvan de accommodaties verplicht gesloten zijn en/of waarvan hun activiteiten niet kunnen doorgaan. Het gaat om volgende:

- Het concessiecontract voor de cafetaria in het cultuurcentrum Kruispunt.
- Het concessiecontract van Farys voor de cafetaria in het sportcomplex De Pluimen.
- De huurvergoeding van KSV Diksmuide voor het gebruik van terreinen en cafetaria/kleedruimtes aan Farys.
- De huurvergoeding van atletiekclub MACW aan Farys voor het gebruik van terreinen en kleedruimtes
- De huurvergoeding van Sporting Keiem aan de stad Diksmuide voor het gebruik van terreinen en kleedruimtes.

Communicatiecampagne ‘Ik koop in Diksmuide’

Het stadsbestuur lanceert de campagne ‘Ik koop in Diksmuide’. In Diksmuide info van mei vind je binnenin een affiche die je aan het raam kunt hangen. Er komen ook affiches voor onze handelaars met de boodschap ‘Koop in #8600’. Dezelfde boodschap lanceren we ook op sociale media. Via www.diksmuide.be/coronavirus kun je binnenkort al het materiaal downloaden om je coverfoto op Facebook aan te passen en te tonen dat jij de lokale handel steunt. Ook in het straatbeeld zal je promo- en inschuifborden zien verschijnen met deze boodschap.

Tag je favoriete Diksmuidse ondernemer op Instagram

Heb jij een profiel op Instagram? Binnenkort kun je op www.diksmuide.be/coronavirus de instastories downloaden en de witte vlakken aanvullen met een goede vriend of vriendin, en de ondernemers waar jij na de coronacrisis iets gaat kopen. Zo tonen we dat we hen niet vergeten zijn. Nog even volhouden is de boodschap!

Lies Laridon
Burgemeester, met bevoegdheid lokale economie
lies.laridon@diksmuide.be

Gaby Verstraete